Autor knihy: Lois Lowryová

Autor recenze: Meda Turková

Je tady Obřad dvanáctek, nejočekávanější, nejzávažnější a poslední z obřadů. Jonas se má stát novou dvanáctkou. Při obřadu se dozví, k jaké práci bude přidělen. Všichni sedí na svých sedadlech a upírají zraky na pódium. Postupně vyvolávají jedno jméno za druhým. Nové dvanáctky se hrdě vracejí na svá místa. Všichni Jonasovi vrstevníci už byli přiděleni. Na Jonase zapomněli. Nebo si snad Rada starších myslí, že se k ničemu nehodí? Společenství začíná být znepokojené. Co s ním teď bude?

Autorkou knihy Dárce je Lois Lowryová. Spisovatelka vydala více než 30 knih pro mládež. Nejenže mají její knihy poutavý příběh, také se mnohé z nich zabývají závažnými tématy, jako je rasismus, totalitní společnost nebo holokaust. Za knihu Dárce dostala autorka ocenění John Novery Medal.

Kniha popisuje dokonalý svět, kde vládne naprostý klid a systém, který všem zaručuje pohodlný život. V průběhu již zmíněného Obřadu dvanáctek je hlavnímu hrdinovi Jonasovi přiděleno povolání “Příjemce paměti”. Znamená to, že má přijmout všechny vzpomínky lidské historie: ty krásné, ale i ty plné bolesti a lidské nenávisti. Přebírá vzpomínky na barvy, zvířata, utrpení a válku.

Jonas žije ve společnosti bez válek, bolesti a rozepří. Je zde však omezena osobní svoboda. Nikdo sám o ničem nerozhoduje, vše záleží na Radě starších. Jak budou pracovat? Rozhodnuto. Co si dnes vezmou na sebe? Rozhodnuto. Jakého budou mít životního partnera a děti? I to je rozhodnuto za ně. Autorka se tím snaží upozornit mladší generace na to, co se může stát, když si nebudou vážit vlastní svobody.

Tuhle knihu bych doporučila jak mladším čtenářům kvůli poutavému příběhu, tak starším, které by mohly zaujmout provokativní myšlenky, které nabízí.