Podivné počasí v Tokiu

Autor knihy: Hiromi Kawakamiová

Autor recenze: Alžběta Kotačková

Kniha Podivné počasí v Tokiu je velmi poutavá. Jedná se o romantický příběh, který pomaloučku plyne. Cukiko, hlavní hrdinka, nemá přítele a životem volně proplouvá. Chodí do baru k Satoruóvi a nemá moc přátel. Sensei je bývalým učitelem Cukiko na vyšší střední škole a jeho manželka ho opustila. Veškeré dění se odehrává v ulicích Tokia nebo v jejich oblíbeném baru u Satoruóa.

Autorka Hiromi Kawakamiová pochází z Japonska. Má velmi specifický pohled na vývoj děje. Příběhy plynou a nedá se odhadnout, jak se změní. Publikace Podivné počasí v Tokiu získala japonskou cenu Džuničiróa Tanizakiho. Příběh byl též zfilmován. Kniha je velmi dobře hodnocena čtenáři. Román se v doslovném překladu z původní japonštiny jmenuje „Aktovka pana učitele“.

Celý příbeh je o Cukiko a Senseiovi (sensei – jap. učitel). Když byla Cukiko mladší, Sensei byl jejím učitelem. Jejich cesty se zkřížily po mnoha letech, kdy se neviděli. Setkávali se v hospůdce a popíjeli spolu saké. Postupně, i přes velkou věkovou rozdílnost, se jejich vztah prohluboval.

Kniha je zajímavá místem, kde se odehrává, a tím je Tokio. Příběh plyne pomalu, jako plyne pomalu život Cukiko. Velmi poutavý je příběh rozdílností a podobností Cukiko a Senseie. Příběh je napsán velmi citlivě a skvěle popisuje pocity postav.

Podivné počasí v Tokiu je jednou z mých nejoblíbenějších knih. Je určena dospělým, ale pokud máte rádi knihy, které nemají rychlé zvraty a rádi si popláčete, nebojte se po ní sáhnout. Kniha má 213 stran, je krátká, ale nabitá emocemi. Kdykoli si na příběh vzpomenu zahalí mě vřelý pocit. Kdybych měla knihu shrnout třemi slovy, popíšu ji takto: lehkost, něha vzpomínky.